Galerie Slováckého muzea včera, ve čtvrtek 18. července, otevřela tři nové výstavy různých žánrů. Kdybychom chtěli hledat nějaké pojítko mezi rozmanitými vystavenými objekty, sochami, obrazy, kresbami nebo fotografiemi a dalšími artefakty tří umělců, kteří v Galerii Slováckého muzea vystavují, určitě bychom něco našli.
Všichni tři zde vystavují poprvé, jejich díla jsou dnešní, aktivně komunikují s divákem, jsou srozumitelná a zcela naplňují výrok, že současná výtvarná scéna je pluralitní, záleží pouze na individuálním originálním přístupu zpracování umělce.
V přízemí se nám pootevírají dvířka do ateliéru Ladislava Plíhala, absolventa Fakulty výtvarného umění Vysokého učení technického v Brně. „Divák zjišťuje, že hranice mezi volným a užitým uměním dnes neexistuje. Plíhalovy práce přesahují z volného umění do designu. Velmi často jsou určeny pro určitý prostor, ať už veřejný, nebo docela soukromý. Dělám něco… odpovídá často Ladislav Plíhal na otázky pídící se po jeho činnosti,“ popisuje Milada Frolcová Plíhalovu tvorbu. Dřevěná auta nejenom pro malé kluky, plastiky vznikající pomocí trhavin, objekty, zahradní stoly z dřevěných masivů, stolní deskové hry, rakve, ale i obrazy, kresby nebo minimalistická kaple a pozorovatelna krajiny v jednom. „To vše a mnohé další můžete spatřit na výstavě, která představí průřez širokým pracovním záběrem tohoto autora,“ dodává Frolcová v přízemí Galerie Slováckého muzea.
Autorský debut v Galerii Slováckého muzea zažívají rovněž díla talentovaného malíře Břetislava Malého, s nimiž se návštěvník setká ve velkém sále prvního patra. „Umělec se dlouhodobě zabývá hranicemi závěsného obrazu, podstatou jeho existence, jeho hraničními formami směrem k objektu, optickými i materiálovými vlastnostmi barev, důsledky, které vyplývají z chronologických postupů jejich nanášení,“ představuje Frolcová autora výstavy Wanting Colour, jež je otevřenou úvahou nad významem a vztahem barev vůči sobě samým, médiu obrazu, objektu, ale především tohoto vztahu k divákovi. Břetislav Malý se v rámci výstavy soustředí na akutní prožitek z barev a proměnlivost jejich kontextů. Komplexní instalace žongluje se způsoby čtení a použitými médii, kterými prostupuje materiálový prožitek z malby a vjem z použitých barev. Způsob čtení tohoto lyrického eseje o barvě i následné konstatování však autor nechává na divákovi, kterého v instalaci zanechává pouze a pouze s jeho intuicí a vlastními pocity.
Komorní prostředí malého sálu prvního patra poskytuje intimní prostor pro černobílé fotografie Hynka Čermáka. Tento známý český herec potvrzuje přísloví, že jablko nepadá daleko od stromu. Otec i matka (absolventi pražské „Hollarky“) se zabývají uměleckou tvorbou a také on se kromě herectví věnuje fotografování. Ve svých černobílých fotografiích se nechává inspirovat něžnou ženskou krásou a vytváří působivé dívčí akty. Ačkoliv často hraje drsňáky, k ženám se chová jako k bohyním a svým dílem ženy přesvědčuje o jejich kráse. V pražských galeriích, např. Nikon Gallery, nebo v hradecké galerii Artičok vystavoval již několikrát, u nás v Uherském Hradišti bude mít svou premiéru. Vernisáž proběhne až 1. srpna v rámci Letní filmové školy. Všechny tři výstavy končí 8. září 2019.